Motto školy „Vychovávat dítě znamená vychovávat sám sebe!“ vystihuje podstatu našeho přístupu k dětem.
Mateřská škola je pro dítě ve většině případů první institucí, ve které tráví nemalý čas mimo svou rodinu, kde se setkává s vrstevníky i dospělými. V předškolním věku je dítě velmi vnímavé a to, co prožívá a jakým způsobem se seznamuje s okolním světem, ho provází po celý jeho další život. Psychologické výzkumy dokazují, že se do 6 let dítěte vytváří až 85% osobnosti! Mezi hlavní způsoby, jak se dítě v tomto věku učí, patří nápodoba. A zde přichází moment, kdy si my – dospělí musíme uvědomit, že jsme pro dítě hlavním příkladem a vzorem. Cílem mateřské školy je, aby všichni zaměstnanci byli pro dítě zdrojem bezpečí a pocitu jistoty a zároveň i hodnotným vzorem!
Název školního vzdělávacího programu Pramínky sounáležitosti dále vystihuje způsob, jak dítě vnímáme. Pramínek charakterizuje dítě na počátku předškolního vzdělávání – tenký proud vody na začátku své cesty postupně neustále nabírá na síle, velikosti a důležitosti. Projde postupně stádiem potůčku, potoku, říčky a nakonec mohutné řeky. Je stále v pohybu, postupuje vpřed a mění se, roste, zdolává překážky a přetváří ráz krajiny. I ten sebemenší pramínek v sobě nese život, může doslova znamenat záchranu pro mnohé živé organizmy. Na začátku není jisté, jak silný proud každý z nich bude mít, jak daleko a kam doteče. Víme však s určitostí, že žádný nezůstane tím původním pramínkem ze začátku jeho cesty.
Děti jsou, stejně jako pramínky, zdrojem nového života – přináší nám naději, radost, osvěžení, potěchu, inspiraci. My dospělí – učitelky, rodiče a ostatní zaměstnanci jim tvoříme břehy, což jsou ve skutečnosti mantinely, hranice a pravidla, která je ovšem nesmí omezovat a svazovat, ale bezpečně vést k jejich i našemu cíli. Tím hlavním cílem je cesta samotná a my se budeme snažit o to, aby byla šťastná, hravá, podnětná, poučná a bezpečná. A přesto, že nejsou všechny děti – pramínky stejně silné, dravé a na své životní pouti dojdou různě daleko, jsou pro nás všechny stejně důležité!
Prostřednictvím školního vzdělávacího programu se pramínky – děti budou seznamovat sami se sebou, s blízkým okolím i lidmi, kteří v něm žijí, budou poznávat nejen svůj domov, své město ale i celý širý svět, budou společně sdílet všední i nevšední zážitky, budou objevovat zázraky přírody a radovat se ze společného bytí! Různorodými tématy vycházejícími z podstaty programu budou vedeny k sounáležitosti sami se sebou, se svými blízkými, kamarády, mateřskou školou, městem, naším státem i celou naší planetou Zemí.
Dalším podstatným znakem školního vzdělávacího programu, z něhož vycházejí cíle pedagogické práce, se staly tzv. Čtyři pilíře vzdělávání (J. Delors Učení je skryté bohatství, 1996), jež v posledních letech nabývají na vážnosti právě v předškolním vzdělávání. Jsou to:
- Učit se poznávat – učit děti kritickému myšlení, nikoli přebírání názorů autorit.
- Učit se jednat – poskytnout dětem možnost získat životní dovednosti prostřednictvím praktických činností a samostatných řešení problémů.
- Učit se žít společně – vést děti k respektu a úctě k druhým, k toleranci k odlišnostem.
- Učit se být – rozvíjet u dětí sebeúctu a sebevědomí. Podporovat je na cestě při vzniku autonomního člověka s vlastním názorem, který přijímá zodpovědnost za své chování.
Při tvorbě programu jsme vycházeli z faktu, že v předškolním věku se zakládají dovednosti trvalého charakteru a proto považujeme předškolní vzdělávání za základ celoživotního vzdělávání jedince.